Rabu, 11 November 2009

Anjakan perubahan perlu kepada yang menyokong menjadi pendokong.

Salam perjuangan ,

Sudah sampai ke penghujung tahun 2009 ,gerakan islam dan pakatan menguasai tampok pemerintahan selangor.Telah banyak kesan kebaikan dan keyakinan masyarakat kepada pemerintahan ini.

Cuma untuk mengekalkannya memerlukan usaha dan pengorbanan berlipat kali ganda dari sekarang jika hendak terus memegang selangor lagi.

Pasti dan faham jika diperingkat tertinggi tidak terasa sangat kekurangan pendokong ketika kerja kerja dilakukan.Hakikatnya kejayaan program program besar dan kecil tersebut terpikul di atas sebahagian kecil pendokong yang istiqomah dalam menyumbangkan idea dan tenaga.Percaya atau tidak ,?tepuk dada tanyalah .......

Mengapa masih terjadi perkara begini.?Paling ketara di peringkat lebih rendah dan akar umbi,dimana ? pengorbanan kita dan sumbangan untuk melihat pakatan ini kukuh.

Gerak kerja hanya terpikul kepada satu entiti ini yang mempunyai kekuatan diperingkat akar umbi yang satu lagi hanya bertindak seperti elitis dan mengambil kerja kerja ringan dan ada unsur gah.Memang mereka ini nampak gah disana sini tapi mereka inilah yang menimbulkan onak duri dan kerosakan dalam komuniti besar ini.Tapi the dirtiest work done by who,?

Tangan siapa yang bergelumang tapi nama siapa yang terjulang.?

Diperingkat lebih kecil lebih dahsyat ,ada yang melalaikan parti dan gerakan islam khususnya kerana tertumpu kepada kerja kerja awam ,faham fahamlah maksud saya.

Terlalu tumpukan kepada pemerintahan sehingga parti dilalaikan dan berharap orang lain menjalankannya sedangkan kita jugalah yang mengerakkan kedua duanya.

Maka lesulah bilik bilik gerakan dan juga markaz markaz.Boleh kira program gerakan dari program kearah mendokong pemerintahan.

Dalam pada itu yang menyokong.. masih lagi tunggu dan lihat.. ,menunggu demam demam sebagai mana demam bolasepak ,orang dah ramai ramai baru nak tunjuk muka..?

Masa bersusah susah tak keluar, bila pentas dah cantik berhias baru lah nak menumpang sekaki..
Kena ubah dan berubahlah.Bukan sekadar kuat berkokok disurau,dibawah pokok,dikedai makan dimana mana sahaja.

Pandai memberi idea itu dan ini diluar mesyuarah apa gunanya.terpakai kah apa yang dilontarkan diluar .Nak mendokong pun masih lagi main tarik tali antara kehidupan dan akhirat selalunya kehidupan jugalah lah yang menang.

Nak kata tak faham ..dah berjuang lama .tapi kenapa masih ditakuk yang lama.

Dah ada orang baru dalam perjuangan ,..kita yang lama sepatutnya bertahan untuk memimpin dan menunjuk arah bukannya meninggalkan perjuangan dengan alasan beri peluang orang baru..

Akhirnya kita yang makin tenggelam dan orang baru terkapai kapai tanpa arah dalam mendokong dan memikul beban yang berat ini.Belajar sendiri sendiri kekedang belajar dari kesilapan itu yang perit sangat.

Terfikir juga jika tuan tuan guru kita yang dah berumur seperti tuan guru Nik Aziz ,tuan guru presiden mampu bertahan dan tanpa cuti mendokong perjuangan suci ini.

Kita nak beri alasan apa ,sibuk sangat ke kita semua melebihi kesibukan mereka ini.

Yang menulis ini,

juga memohon diberi kekuatan daripada penciptanya supaya tidak hanya pandai komplen,komen, ngualah,mengadu dan yang sewaktu dengannya tetapi diberi kekuatan masa,tenaga akal fikiran untuk terus berada di tahap pendokong untuk selama lama selagi hayat dikandung badan insyaallah.

Kerana masa depan lebih hebat cabaran.Berubah jom berubah bersama sama dan meningkat kan usaha dan lebih berani berkorban untuk perjuangan suci ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini