Rabu, 4 November 2009

Penangkapan Dr Asri-My side of information

Salam perjuangan ,

Berikutan penangkapan Dr Asri ketika berceramah di Ukay Hulu Kelang telah menimbulkan satu kekecohan dan kekeliruan oleh masyarakat terhadap siri penangkapan JAIS terhadap beliau.

Banyak kisah disebalik penangkapan ini antaranya penangkapan beliau adalah dikatakan atas sebab;-

1) Beliau berceramah tanpa tauliah kerajaan negeri selangor.
2) Beliau membawa dan mengajar fahaman wahabi .
3) Beliau mengajar dan masyarakat menjadi keliru dengan perbezaan yang beliau ajar.
4) Atas sebab politik untuk menjatuhkan pakatan rakyat selangor hasil gerak licik umno untuk menunjukkan kerajaan selangor yang mana exco selangor dari pas juga menangkap penceramah dan menghalang majlis ilmu .

Ramai yang mengulas penangkapan tersebut hatta TGNA juga kesal kerana penangkapan itu akan menyebabkan masyarakat menjadi keliru dan tidak kurang juga yang menyalahkan JAIS dan UMNO dalam hal ini.

Ulasan demi ulasan dan tidak ketinggalan ulasan PM Najib yang bertanya apakah motif JAIS menahan DR Asri seorang nama besar dalam bidang agama.

Saya tertanya tanya sekiranya memang ada motif yang kukuh menyebabkan JAIS ingin menyiasat DR Asri.Bagaimana sekiranya ulama yang besar yang juga manusia biasa yang tidak terlepas dari hak undang untuk disiasat?,.Apa salah ke JAIS hendak siasat jerung tak macam SPRM yang cuma berani siasat ikan bilis.Kalau motif tersebut untuk siasatanlah.

Dari information yang ana perolehi dari seorang rakan lebih kurang begini ceritanya;-.

JAIS memang telah lama mendapat aduan dan maklumat tentang DR Asri cuma ,JAIS tidak bertindak kerana masih mengumpulkan bukti-bukti dan masih menyiasat kuliah beliau .

Sehinggalah malam penangkapan tersebut yang melibatkan pihak polis yang ramai.Dari maklumat yang ana perolehi JAIS memang hendak datang sendirian untuk mengambil statement dirumah tersebut,tetapi oleh kerana adanya provokasi yang mengatakan kepada JAIS "kalau berani datanglah sini"

Maka pihak JAIS telah menghubungi pihak polis untuk membantu sekiranya ketika proses statement tersebut provokasi atau perkara yang tidak diingini berlaku maka ada pihak keselamatan yang akan mengawal situasi.Sebab itulah malam itu ramai polis berada disana.

Wallahualam.

Walau apa pun semua orang tidak terlepas dari kuatkuasa undang undang hatta seorang perdana menteri sekali pun boleh disiasat dalam peruntukan undang undang yang ada.

Bila lagi SPRM akan bertindak seberani JAIS.?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini