Khamis, 2 Julai 2009

Peniaga Diarah Keluar Bangunan Haram Kekal ?

Salam,

Sebagaimana dilaporkan perkara ini kepada saya dan saya ambil inisiatif membawa ke pengetahuan semua perkara ini bukan untuk menuding jari atau menyalahkan sesiapa hanya tertanya tanya cara perlaksanaan arahan yang saya lihat berbeza dari pihak MPK terhadap peniaga berbanding dengan bangunan kekal yang dibina diatas tanah yang dahulunya dijadikan tapak pasar malam di taman setia klang.




Difahamkan tanah ini adalah kepunyaan individu yang telah mengarahkan peniaga keluar dari tanah tersebut.Anehnya ketika diarah keluar oleh MPK pihak persatuan penduduk tidak dimaklumkan terlebih dahulu sehingga menimbulkan kekecohan sedikit antara pengurus pasar malam dengan para peniaga. Bukan itu sahaja pihak MPK seolah bertindak bagi pihak tuan tanah dalam mengarahkan para peniaga keluar,dan difahamkan setelah itu surat arahan ditarik balik selepas beberapa ketika apabila ada bantahan dari pihak persatuan penduduk yang tidak dimaklumkan terlebih dahulu tentang perkara ini.
Penduduk sekitar melahirkan rasa tidak senang hati kerana peniaga tidak dibenarkan berada diatas padang dan atas sebaran notis yang terlalu singkat diberi ,persatuan penduduk tidak ada cara lain melainkan memindahkan sementara para peniaga kekaki jalan bersebelahan padang.Ini menyebabkan kesesakan lalulintas yang agak teruk.
Ada suara-suara yang memandang sinis arahan ini dengan suara-suara ,para peniaga serta merta diarah keluar tetapi bangunan haram diatas padang kekal.Kenapa ada perbezaan dalam perlaksanaan arahan dan kuatkuasa MPK dalam perkara ini.
Saya hanya boleh berharap penduduk bersabar sedikit dan memberi ruang kepada persatuan penduduk mengadakan perbincangan dengan pihak MPK dan tuan tanah bagi mencari penyelesaian terbaik.
Walaubagaimana semua harus faham bahawa tuan tanah berhak sepenuhnya keatas harta miliknya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini