Isnin, 14 September 2009

Masa yang paling sesuai minta maaf daripada kedua ibu bapa

Salam perjuangan,

Mesti kebanyakan orang akan menunggu-nunggu pagi raya untuk bermaafan sesama keluarga.Itulah masanya dan menjadi amalan penduduk negara ini di pagi raya sehingga menjadi adat.hendak bermaafan mesti dipagi raya.

Ana cakap melalui pengalaman sejak dari kecil.Tetapi sedarkah kita waktu yang paling penting adalah 10 malam terakhir bulan ramadan.

Ana dah faham dari tazkirah yang disampaikan oleh ustaz-ustaz bahawa awal ramadan itu rahmat,pertengahannya keampunan,dan dihujungnya pembebasan dari api neraka.

Maka sangat saya fahami bahawa jika kita menunggu pagi hari raya untuk bermaafan dengan ibu bapa,bahawasanya kita telah terlewat.Masa sudah tamat 10 malam yang terakhir telah lepas.Sepatutnya baki ramadan yang tinggal ini kita ambil kesempatan untuk bermaafan.

Peluang mudah mudahan mendapat taqwa dan reda Allah membawa kita untuk mendapat pembebasan dari api neraka yang Allah taala kelak.

Jadi ana seru diri sendiri,keluarga sahabat dan sesiapa yang sangat memahami kepentingan 10 malam terakhir jika masih belum mohon ampun dengan kedua ibu bapa kita semua masih ada peluang baki 6 hari lagi ramadan ini.

Bukankah reda Allah taala terletak juga pada reda kedua ibu bapa kita apakah kita rasa Allah taala akan membebaskan kita dari api neraka padahal kita belum mendapat keredaan kedua ibu dan bapa.

Nah! kita sama -sama ada baki 6 hari lagi jom sama sama mohon ampun ibu bapa kita semua bagi yang masih hidup.Dan kita doakan mereka yang telah kembali ke rahmatullah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini