Rabu, 2 September 2009

Selesai Berpantang

Alhamdulillah dah habis pantang,syukur dapat menikmati nikmat yang Allah berikan kepada kita sebagai hamba .

Barulah ana rasa betapa besar nikmat merasa makanan yang sedap-sedap.Sebelum ini melihat keluarga berbuka dengan berbagai juadah yang dimasak isteri ana, hanya boleh makan nasi kosong berlaukkan ikan bilis.Ada juga masanya isteri carikan lauk ikan putih untuk ana.

Ana tak berbuka disurau atas alasan berpantang ini,minggu ini dan kehadapan insyallah dah selesai pantang ini bolehlah berbuka disurau.

Dapatlah makan ikan.Ana terkenang masa isteri ana berpantang ketika melahirkan anak.Lagi lah mencabar siap makan ubat dan jamu huh terseksa juga masa berpantang ini beb.

Berpantang ghurah ini kicap pun tak boleh makan sebab dia ada soya dan sedikit belacan dicampur dalam proses membuat kicap tersebut kata sahabat ana yang tahu juga tentang rawatan ini.

Hari tu ketika ihya ramadan dimarkas ,kami dijamu dengan laksam kuah lemak,aduh ana dapat ambil bau je.

Walaupun sudah selesai berpantang rawatan, ana masih jaga lagi ,sebab suara masih belum pulih sepenuhnya ,kalau cakap kuat sedikit tekak ada rasa panas sedikit ,makanan bercili ,ais dan panas-panas kena kurangkan dahulu jangan makan dan minum ketika panas sangat,biar sejuk sedikit ini maklumat untuk sahabat yang ingin melakukan rawatan ini kelak.

Selamat mencuba .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini