Selasa, 15 September 2009

Uzur uzur juga bulan puasa kena hormati!

Salam perjuangan,

Ana terasa sedih dan kesian bila membincangkan isu makan dikhalayak ramai dikalangan orang orang perempuan dipejabat pejabat mutakhir ini.

Kesucian agama islam dimata orang bukan islam kena dijaga supaya mereka tidak meremehkan agama islam sebagaimana sebahagian dari kita meremehkan agama kita dengan melakukan perkara perkara yang merendah martabat agama islam.Umpamanya makan dikhalayak ramai.

Samaada mereka ini memang tidak kesah atau memang tidak faham ,apa maksud makan dikhalayak ramai.Dengan alasan tidak boleh berpuasa kerana perempuan ini ada uzur mereka yang menyebabkan mereka tidak boleh berpuasa.

Tetapi keadaan ini tidak boleh menyebabkan mereka boleh makan tengahari sebagaimana hari hari biasa dalam bulan ramadan ini.Makan didalam pejabat dengan ada rakan seagama islam yang lain yang sedang berpuasa sebenarnya adalah makan dikhalayak ramai juga.Walaupun pejabat adalah nampak tertutup.Tertutup dari segi hak milik syarikat tetapi masih lagi tempat umum walaupun mereka makan ditempat atau atas meja tempat mereka bertugas.

Ana tegur berberapa rakan sepejabat bahawa ini dikira tidak menghormati bulan puasa dan mereka yang berpuasa dan ini dikira makan dikhalayak ramai.Kalau tak puasa sekurangnya sorok sorok lah sedikit atau makan ditempat tertutup dan makan pula janganlah macam orang tak pernah jumpa makan setahun laparnya.

Makan lah sekadar alas perut supaya tidak memudaratkan.Ana nak bagi fakta hukum,ana bukan lah ustaz yang boleh bagi hukum orang makan dikhalayak ramai dengan hujah quran dan hadis.

Tetapi ana lihat ramai perempuan sekarang ini masih tidak faham dan hormat agama islam dengan memandang remeh ,soal makan dibulan puasa ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini