Khamis, 6 Ogos 2009

ISA tidak islamik,mansuhkan segera

Salam perjuangan,


Negara kita adalah sebuah negara islam?.


Islam pada nama? atau islam seluruh kehidupan?apakah telah terlaksana hukum dan undang -undang islam dinegara islam ini?.


Bagaimana dengan akta -akta yang bertentangan dengan islam seperti ISA.Menahan orang tanpa bicara ?.

cuba renung maksud hadis


ibnu Abbas r.a:

"Sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda:Sekiranya manusia diberi peluang untuk membuat tuntutan mereka nescaya akan membuat tuntutan darah dan harta.(Kerana itu penuntut mesti mendatangkan saksi).

Tetapi sumpah itu diwajibkan keatas orang yang terdakwa."


Soalan; mendatangkan saksi bukan kah mesti ada perbicaraan?


Jadi jika diteruskan juga perlaksanaan ISA dalam negara ini,apakah selaras dengan mengatakan negara ini negara islam? bilamana undang-undangnya tidak mengikut undang -undang islam dari quran dan hadis?.


Undang-undang mahkamah syariah dinegara ini,berapa juzuk dari quran dan hadis yang diambil pakai atau ianya langsung tidak mengambil hatta satu juzuk pun yang datang dari quran dan hadis.Apakah dengan adanya perbankan islam ,itu sudah dianggap sebagai satu dari perlaksaan hukum atau cara hidup beragama islam?.


Bukankah islam itu mesti diambil seluruhnya bukan terpilih-pilih.Jika tuntutan zakat dan puasa yang datang dari quran dan Hadis kita laksanakan kenapa hudud yang juga Allah taala dan banyak hadis Rasulullah sebut dalam quran dan hadis tidak dilaksanakan?.

Ana bukan ustaz boleh bagi hadis ,boleh petik ayat untuk mengukuhkan hujah zalimnya ISA, tapi hati dan perasaan serta fikiran waras tak boleh terima kalau benda itu terkena pada diri sendiri apa rasa?

Pelik bila ada yang mengatakan pertahanan terakhir negara adalah sebuah akta.Nak muntah mendengar hujah orang benak yang mengatakan begitu.Bila akta tersebut disalah guna akta tersebut menjadi pemusnah utama sebuah negara.

Mana tidaknya,pasti mengundang ketidakpuasan hati rakyat,malah cengkaman dari akta tersebut yang menafikan hak bersuara .Kalau disalah gunakan oleh individu yang ada kuasa untuk menjahanamkan orang lain bagaimana?.Tahan orang kemudian sumbat dalam tahanan.

Yang disumbat dalam tahanan tidak diberi peluang membela diri.Ini selaras dengan islam kah?.

Islamikkah kita?

ISA TIDAK ISLAMIK MANSUHKAN ISA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini